Většina z vás je jistě zná. Někteří mladší možná jen z doslechu,
ale za tu dobu co existují snad není nikoho z branže kdo by o nich nevěděl.
První z nich (a začnu proti všem pravidlům mužským hrdinou) je ten, který
má bohužel jistou smůlu. Stal se legendou již "za živa" a jako takový se jen těžko
nahrazuje něčím novým, něčenu takovému se jen těžko dělá pokračování.
O kom mluvím? O Wolfenstein 3D, O "Blatzim", chlapovi s
nepřeberným arzenálem zbraní a s touhou dostat se z nacistického vězení.
Když se tato hra objevila byla to prostě bomba, pohled 3D, na své
poměry skvělá grafika a také hratelnost od "dětské" až po "kruťáckou", oslovila
snad všechny hráče té doby před bratru deseti lety. Neexistoval snad na světě
počítač, který by tuhle hru neměl na harddisku. A ještě několik let po
jeho zenitu se objevovaly různé klony a napodobeniny. I to svědčilo o jeho
nadčasovosti a geniálnosti. V zásadě se dá říci, že Wolf dal vzniknout jedné
hráčské kategorii: 3D střílečka. Dnes se v této oblasti objevují hry lepší,
graficky dokonalejší a realističtější - viz. celá serie Quaků končící zatím
Team Arenou.
Naštěstí pro nás se konečně objevuje i zpráva o přímém potomkovi, Wolf se po
mučivě dlouhé době také dočká pokračování s názvem Return to Castle Wolfenstein. Je sice nepochybné, že už nic nemůže
dosáhnout věhlasu prvního dílu, ale my pařani se jistě spokojíme i s "málem":
pokud bude dosahovat kvality prvního dílu ve své době. Jistě se máme na co těšit.
O druhém můžeme říci, že se "vyloupl". Ten si budoval image postupně.
Začínal také velmi dávno, ještě na "dřevních" počítačích před platformou PC,
ale už tenkrát se stal jistým pojmem.Když se objevil druhý díl, každý kdo hrál
jedničku to prostě kvitoval, ale stále to ještě nebylo ono. To pravé "ono"
přišlo s třetím dílem. Třetí díl ve třech dimenzích dal vyniknout jeho postavě,
jeho humoru, černého a lechtivého humoru a tak se i on stal pojmem.
Měl ale trochu smůlu, protože nikdo se dlouho nechtěl
pustit do jeho pokračování. Právě ta jistá lechtivost byla prý pro prudérní
Američany trnem v oku (je zajímavé, že jim nevadilo násilí a brutalita v Kingpinu,
ale pár dvousmyslných větiček v tomhle dílku ano ...), ostatně úsloví: "Jsi důvod pro
zavedení kontroly porodnosti!" se stalo místy okřídleným.
Naštěstí pro něj i pro nás pařany, se rozhodli nakonec dát na trh jeho čtvrté
pokračování s enginem z Quaka3 a jménem z Batmana. Ano, jistě tušíte, že mluvím o
našem milovaném Duke Nukem 3D a jeho comebacku: Duke Nukem Forever.
Třetí do party hráčských pojmů je žena, krásná žena, ba přímo kočka. Ale ani ona to neměla lehké. Vyrůstala sice v krásném paláci a měla hodného sluhu, který ji hýčkal, ale byla obviňována z toho, že se jen opičí po svém kolegovi panu Jonesovi, Indianu Jonesovi. Ano, Lara Croft, zachránkyně pokladů a ničitelka Vykrádačů Hrobů (ale že to česky nezní tak cool jako anglická verze Tomb Raider, že? ;-) ) byla z počátku jen ošklivé káčátko, ale dnes už všichni víme, že je prostě nádherná labuť (i když říkat tohle o copaté holce s dvěma kvéry u pasu, doktorátem historie a sklony k akrobacii je tak trochu ... no víte co...). Dokonce na rozdíl od předchozích hrdinů má stále vzestupnou tendenci - ono se to jinak hraje s postavičkou, co vypadá jako shluk pixelů a jinak s perfektně vymodelovanou 3D kočkou. Tím spíš, že se nyní po vzoru Mortal Kombatu, objevila Lara i na rozhodně větším formátu, než je monitor. Film Lara Croft - Tomb Raider sice na Oskara asi nominován nebude, ale jistě pomůže té copaté holčině v další kariéře.
Ukázal jsem vám tři hrdiny virtuálního světa. Jejich osudy jsou rozdílné, jejich podoba také,
ale něco mají všichni tři společné - stali se legendami. Vlastně mají společné i další
vlastnosti - žili a přežívají díky nám, že byli něčím novým a díky tomu že jsme v nich
našli kousek sebe, že měli tu moc vrýt se lidem do srdce. Není mnoho takových a o to více
je třeba si své hrdiny hýčkat. Přeji vám příjemně prožité chvilky s vašimi a mými kamarády,
Blatzim, Dukem a Larou.
Michael Longsword